اجرای سقف کاذب

طراحی و اجرای انواع سقف کاذب و سقف کناف

کمتر کسی پیدا میشود که با معماری و طراحی داخلی آشنایی داشته باشد ولی واژه سقف کاذب به گوشش نخورده باشد! به جرات میتوان گفت سقف کاذب بخش جدا نشدنی طراحی داخلی است که با پیشرفت روز افزون صنعت ساختمان هر روز به طرفداران آن افزوده میشود.از آن جایی که این سقف ها دارای انواع مختلفی می باشند، 

اجرای سقف کاذب فرایندی است که نحوه اجرا و نصب هر یک از آن ها با دیگری متفاوت بوده و توسط متخصصین این حوزه در جهت اجرا در ساختمان های نوساز و بازسازی سازه های قدیمی انجام میشود. تفاوتی ندارد که برای چه سازه ای قصد اجرای سقف کاذب را دارید در هر صورت خروجی آن فضای بینظیری خواهد بود!

اجرای سقف کاذب کناف قابل شستشو

نحوه اجرای سقف کاذب چگونه است؟

سقف های اصلی باید بار طبقه بالایی را تحمل کنند این در حالی است که نیازی نیست سقف های کاذب این بار ها را تحمل نمایند. از این رو برای ساخت این نوع سقف ها نیازی نیست از متریال بسیار مقاومی استفاده کنید و می توانید آن ها را با طرح ها و مدل های مختلفی نصب کنید. نحوه اجرای سقف کاذب بر اساس نوع آن ها تعیین می شود، در حقیقت هر نوع از این سقف ها را با روش خاصی نصب می کنند.

در حالت کلی روش ساخت این نوع سقف ها به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شوند:

انواع سقف‌های کاذب

  • گروه اول نمونه هایی از سقف ها هستند که به صورت پیوسته و یکپارچه اجرا می‌گردند که به دو دسته ی اجرای سقف کاذب رابیتس و اجرای سقف کاذب کناف تقسیم میشوند.
مراحل و دستورالعمل های نصب انواع سقف‌های کاذب پی‌وی‌سی از لحاظ شکل ظاهری
  • گروه دوم به نمونه های مشبک اطلاق می‌شود که به صورت تایل اجرا می شوند.

نمونه هایی که به صورت تایل اجرا می شوند، در دو گروه مختلف کوچک و بزرگ تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع تایل ها را در ابعاد و وزن های مختلفی تولید می کنندو از این رو برای نصب و اجرای آن ها به پروفیل های مختلفی نیاز داریم.

معرفی انواع سقف کاذب پی وی سی (PVC)

اجرای یکپارچه سقف کاذب

سقف کاذب عنصری دکوراتیو و کاربردی در معماری نوین است و به دلیل مزیت هایی که دارد به انتخابی محبوب برای طراحان و سازندگان تبدیل شده است.

استفاده از مرغوب‌ترین متریال و به‌ کارگیری مجرب‌ترین نصابان، تضمینی برای اجرای یکپارچه انواع سقف کاذب خواهد بود.

اجرای سقف کاذب رابیتس

این نمونه از سقف کاذب را به دو صورت ساده و یا دکوراتیو اجرا می کنند و در حین کار باید از اندود گچ استفاده نمایید. برای ساخت سازه این نوع سقف های کاذب از میلگرد های بدون آج استفاده می کنند و با کمک دستگاه جوش این میلگرد ها را به هم متصل می کنند. حال رابیتس ها را با استفاده از مفتول فلزی به سازه ای که ساخته اند، متصل می کنند.

اجرای سقف کاذب کناف

معمولا برای اجرای این نوع سقف های کاذب از دو روش مختلف استفاده می کنند. برای متراژ های کم تر از ۵۰ متر مربع سازه این سقف ها را به گونه ای تولید می کنند که فقط در یک جهت بسته شوند و جهت عمود بر آن آزاد می باشد. اما برای متراژ های بالاتر سازه سقف را در دو جهت و به شکل عمود بر هم نصب می کنند. پس از این که سازه این نوع سقف های کاذب را اجرا کردند، ورقه های کناف بر روی سازه نصب می شود.

برای این کار هر ورقه از این کناف ها را به سازه پیچ می کنند و روی آن را با پشم شیشه پر می کنند. پس از این که همه ورقه ها را نصب کردند، کار بتونه کاری آغاز می شود. برای این کار درز بین ورقه ها را با بتونه پر کرده و سپس رنگ میزی می کنند.

اجرای انواع تایل ها در سقف کاذب

سقف کاذب، دنیایی از تنوع و زیبایی است که با استفاده از تایل‌های مختلف، جلوه‌ای منحصر به فرد به خود می‌گیرد. ارائه خدمات اجرای انواع تایل ها در سقف کاذب، این امکان را به شما می‌دهد تا از میان طرح‌ها و رنگ‌های متنوع، تایل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

اجرای سقف کاذب تایل گچی

اجرای سقف کاذب تایل گچی

این نمونه از تایل ها را در ابعاد ۶۰*۶۰ نصب می کنند، برخی از آن ها ساده و بعضی دیگر از آن ها روکش دار هستند. روکش های مورد استفاده در این تایل ها PVC می باشد که بعضی از مدل ها به صورت پشت آلومینیوم ساخته می شوند و نمونه هایی نیز بدون آلومینیوم تولید می شوند. برای اجرا ابتدا باید سازه را نصب نماییم که برای این کار از سپری های طلایی و یا نقره ای رنگ استفاده می کنند. بین سپری ها باید ۶۰ سانتی متر فاصله بگذارید تا یک تایل در این فضای خالی قرار گیرد. پس از آن که تایل ها را جای گذاری کردید، سوراخ هایی برای روشنایی و نصب لامپ های هالوژنی ایجاد می کنید.

اجرای تایل پلکسی گلس

اجرای تایل پلکسی گلس

سقف های کاذب را با استفاده از متریال های مختلفی ایجاد می کنند و در نتیجه اجرای سقف کاذب با روش های گوناگونی انجام می گیرد. یکی از متریال های به کار رفته در این نوع سقف ها، تایل پلکسی گلس می باشد. این نوع تایل ها را در ابعاد ۱۲۰*۱۸۰ سانتی متری تولید می کنند و معمولا برای اجرا آن ها را به ۶ تایل مساوی تقسیم بندی می کنند. در نتیجه هر یک از این تایل ها به ابعاد ۶۰*۶۰ در آمده و مورد استفاده قرار می گیرند.  اگر بخواهیم این نوع سقف کاذب را به صورت ساده اجرا کنیم از نمونه های بدون طرح این محصولات استفاده می کنیم. اما اگر بخواهیم سقفی طرح دار داشته باشیم کافیست که از نمونه های چاپی با عکس مناظر و یا عکس های سه بعدی این نوع تایل ها استفاده نماییم.  این نوع تایل ها را در انواع مختلفی تولید می کنند که هر یک از آن ها دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند که عبارتند از: تایل شیشه ای پلکسی گلس: این نمونه یکی از با کیفیت ترین نمونه از این نوع تایل ها می باشد. تایل دوغی و یا برفی: این نوع تایل ها نسبت به نوع شیشه ای از کیفیت کم تری برخوردار است اما به خوبی نور را پخش می کند. تایل رنگی: این نمونه تایل را در رنگ های مختلف آبی، قرمز، سبز و یا زرد تولید می کنند که پخش کننده نور هستند و می توانند فضای زیبایی در سقف ها ایجاد کنند. تایل تاریک: این نوع تایل ها نور را از خود عبور نمی دهند و از این رو در دکوراسیون های داخلی مورد استفاده قرار نمی گیرند.

اجرای تایل PVC

اجرای تایل PVC

این نمونه از تایل ها نیز در ابعاد ۶۰*۶۰ تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع تایل ها را در انواع مختلفی تولید می کنند که مهم ترین آن ها عبارتند از: • سفید مات • سفید براق • چاپی و هات استمپ • روکشدار • فانتزی این نوع تایل ها را به دو روش مختلف اجرا می کنند، برخی از مدل ها نور را از خود عبور می دهند و بعضی دیگر از آن ها نور را عبور نمی دهند. در نمونه اول که به آن ها نورپردازی زیر کار می گویند، ابتدا نورپردازی می کنند و سپس سازه ها را نصب کرده و تایل های PVC را اجرا می کنند. این در حالی است که در نمونه های نورپردازی روکار، ابتدا سازه را اجرا کرده و تایل ها را نصب می کنند و در نهایت نورپردازی را اجرا می کنند.

چرا باید از سقف‌های کاذب در طراحی داخلی استفاده کنیم؟

سقف‌های کاذب، عنصری کاربردی هستند که مزایای متعددی را به همراه دارند. مهم ترین مزایای این سقف‌ها عبارت‌اند از زیبایی و تنوع، عایق صدا و حرارت، نورپردازی مخفی، پوشاندن عیوب سقف و…

با توجه به مزایای ذکر شده، استفاده از سقف‌های کاذب در طراحی داخلی، انتخابی ایده‌آل و هوشمندانه خواهد بود. علاوه بر این مزایا سقف‌های کاذب ویژگی‌های مهمی دارند که در ادامه بررسی می‌شوند. با ویژگی‌های این سقف‌ها استفاده از آن‌ها در نقاط مختلف ساختمان می‌تواند زیبایی و همچنین آرامش را به ارمغان بیاورد.

آکوستیک کردن فضا

جالب است بدانید این نوع سقف ها می توانند کمک زیادی به آکوستیک کردن فضا کنند. جذب صدا و جلوگیری از انتقال آن بین واحدهای یک ساختمان تنها یک مزیت این سقف ها به شمار میرود.

قابلیت شستشو

جالب است بدانید این نوع سقف ها می توانند کمک زیادی به آکوستیک کردن فضا کنند. جذب صدا و جلوگیری از انتقال آن بین واحدهای یک ساختمان تنها یک مزیت این سقف ها به شمار میرود.

تعویض و تعمیر آسان

اگر نگران تعویض و تعمیر سقف های کاذب هستید باید به شما بگوییم که فرایند تعویض و تعمیر آن ها بسیار ساده است.

هزینه مناسب

هزینه بازسازی سقف های اصلی یک سازه به هیچ وجه قابل مقایسه با این سقف ها نیست. شما عزیزان با کمترین هزینه می توانید اقدام به بازسازی سقف های کاذب نمایید.

فراهم سازی بستری برای نورپردازی

اگر از علاقه مندان به نورپردازی هستید اجرای سقف کاذب ایده آل ترین گزینه برای شماست. این سقف ها می توانند بستری فوق العاده را برای اجرای نورپردازی فراهم کنند.

قابلیت جا به جایی

ممکن است با شنیدن این جمله که یک سقف را میتوان جا به جا کرد خندتان بگیرد! اما سقف های کاذب قابلیت جا به جایی دارند.

تغییر دکوراسیون

اگر قصد تغییر دکوراسیون منزلتان را دارید استفاده از این سقف ها یکی از بهترین انتخاب های پیش روی شما است به دلیل اینکه با کمترین هزینه و دردسر تغییر شگفت انگیزی در فضا ایجاد خواهند کرد.

اجرای آسان

اجرای سقف کاذب به زمان زیادی نیاز ندارد. به سادگی و در کمترین زمان میتوان این سقف ها را حتی در خانه ای با متراژ 200 متر نیز اجرا نمود.

امکان برداشتن در زمان دلخواه

نصب سقف های کاذب به این معنا نیست که شما هیچگاه نمی توانید آن ها را بردارید. هر زمان که تمایل داشته باشید می توانید اقدام به برداشتن این سقف ها نمایید.

اجرای سقف کاذب در حمام

سقف کاذب کناف، بهترین انتخاب برای خوش سلیقه ها

این روزها از سقف کاذب کناف در بسیاری از سازه ها استفاده می کنند. این سقف ها از انعطاف پذیری زیادی برخوردار هستند و میتوان طرح های هندسی جذابی را روی آن ها ایجاد کرد.

سقف کاذب کناف به حدی سبک است که هیچ فشاری به سقف وارد نمیکند. سبک بودن این سقف ها مزیت دیگری نیز دارد و آن هم ساده تر کردن نصب آن ها است. سقف های کاذب کناف قیمت های بسیار اقتصادی دارند و فرایند تعمیرات آن ها نیز بسیار ساده است.

در چه مکان هایی میتوان از سقف های کاذب استفاده کرد؟

یکی از مهم ترین ویژگی های سقف های کاذب این است که در هر مکانی قابل استفاده هستند. این موضوع باعث میشود که با هیچ محدودیتی در استفاده از آن ها رو به رو نباشید.

به عنوان مثال سقف‌های کاذب کنافی یک انتخاب ایده آل برای اتاق پذیرایی، آشپزخانه و اتاق خواب به شمار میرود. از مدل هایی که در برابر رطوبت مقاوم هستند نیز میتوان در فضاهای دارای رطوبت زیاد مانند حمام استفاده کرد.

سبک بودن سقف کاذب کناف

سوالات رایج در مورد اجرای سقف کاذب

یکی از مهم ترین ویژگی های سقف های کاذب این است که در هر مکانی قابل استفاده هستند.

سقف های کناف یکپارچه از یک زیرسازی فولاد که وزن آن کم است تولید میشود که پنل های گچی روکش دار بر روی آن می‌آید. اما سقف کناف مشبک از سازه های سپری و تایل های سقفی به صورت یک شبکه تشکیل می شود که توسط آویز به سقف اصلی متصل می شوند. 

سقف های کاذب قابلیت جا به جایی دارند به همین دلیل میتوانید برای تغغیر دکوراسیون روی تغیییر سقف نیز حساب کنید!

ویدئو اجرای سقف کاذب